Præhospitalet – samarbejdet om kørsler med almen praksis

Præhospitalet – samarbejdet om kørsler med almen praksis

Præhospitalet – samarbejdet om kørsler med almen praksis

Hvad fokuserer vi på?

Samarbejdet med Præhospitalet i forhold til rekvirering af patienttransporter. Repræsentant fra Præhospitalet deltager i klyngemødet med præsentation af Præhospitalet og diverse data, som har relevans for samarbejdet mellem almen praksis og Præhospitalet. Der er rig mulighed for dialog og spørgsmål til og med repræsentant fra Præhospitalet. Der er ligeledes mulighed for at Præhospitalet medbringer en af deres biler og chauffør, som kan studeres efter selve klyngemødet.

Klyngeteamet hjælper med planlægning og koordinering af klyngemødet.

2 timers tværsektorielt samarbejdsmøde.

Datagrundlag

Spørgeskema til alle deltagere fra klyngen før mødet.

Data fra Præhospitalet om deres aktivitet:

    • Antal patienttransporter i klyngen.
    • Fordeling af hastetyper i rekvirering i klyngen.
    • Fordeling mellem 112 opkald, vagtlæge og egen læge.
    • Kategorier for rekvirering.
    • Færdigbehandlede patienter.

Formål med klyngepakken

At der optimeres på samarbejdet mellem praktiserende læger og Præhospitalet. Dette forsøges via:

    • At lægerne via oplæg fra Præhospitalet får endnu bedre kendskab til forskellige typer patienttransporter og hastegrader samt rekvirering heraf.
    • At lægerne via oplæg fra Præhospitalet får endnu bedre kendskab til Præhospitalets forudsætninger og arbejdsbetingelser i forbindelse med rekvirering og udførsel af patienttransporter.
    • At lægerne ser og reflekterer over data på nuværende brug af patienttransporter og hastegrader mm.
    • At Præhospitalet via udveksling af klyngemedlemmernes erfaringer med samarbejdet med Præhospitalet får endnu bedre kendskab til praktiserendes lægers forudsætninger og arbejdsbetingelser i forbindelse med rekvirering af patienttransporter.

Før mødet

Arbejde for mødeleder i klyngen:

  1. Klyngepakken bestilles via MidtKraft.dk ved at skrive til klynger@rm.dk. Klyngeteamet formidler kontakt til Præhospitalet og dato fastlægges.
  2. Kort online formøde – forventningsafstemning med repræsentant fra Præhospitalet. Evt. bestilling af ambulance til at komme efter mødet.
  3. Praktisk planlægning af møde.
  4. Klyngekoordinator/bestiller af klyngepakken modtager følgende materiale og information på mail:
  1. Ønsker til ændringer i spørgeskema, note ark og evalueringsskema aftales med klyngeteamet.
  2. Sende mailadresser på klyngens medlemmer til klyngeteamet, så klyngeteamet kan sende spørgeskemaer ud.
  3. Mødeleder og repræsentant fra Præhospitalet modtager minimum 1 uge før mødedato:
    • Opdaterede dias med svar på spørgeskemaer og data
    • Svar på spørgeskemaer

Mødeleder modtager derudover:

    • Oversigt over anonymiserede lægehuse til individuel formidling
    • Note ark (bilag 3)
    • Udkast evalueringsskema (bilag 4)

Under mødet

Arbejde for mødeleder i klyngen:

    • Vært og ordstyrer.
    • Fremlæggelse af tilsendte dias i samarbejde med repræsentant fra Præhospitalet.

Metode:

    • Oplæg ved repræsentant fra Præhospitalet.
    • Korte oplæg med svar på spørgeskemaer og data ved mødeleder fra klyngen.
    • Tværsektoriel dialog mhp. øget kendskab til hinanden.
    • Refleksion og dialog om konkrete forbedringstiltag indenfor de eksisterende rammer.

Efter mødet

Følge op på arbejdsgangene i eget lægehus og evt. forbedre arbejdsgangene. 

Evt. nyt datatræk og spørgeskema om fx. 1 år.

Har I spørgsmål eller ønsker til klyngepakken?

Kontakt klyngeteamet i MidtKraft: sundhed.klynger@rm.dk

MidtKraft Kvalitetsenhed for almen praksis

Skottenborg 26 DK-8800 Viborg midtkraft@stab.rm.dk

Præhospitalet – samarbejdet om kørsler med almen praksis

Hvad fokuserer vi på?

Samarbejdet med Præhospitalet i forhold til rekvirering af patienttransporter. Repræsentant fra Præhospitalet deltager i klyngemødet med præsentation af Præhospitalet og diverse data, som har relevans for samarbejdet mellem almen praksis og Præhospitalet. Der er rig mulighed for dialog og spørgsmål til og med repræsentant fra Præhospitalet. Der er ligeledes mulighed for at Præhospitalet medbringer en af deres biler og chauffør, som kan studeres efter selve klyngemødet.

Klyngeteamet hjælper med planlægning og koordinering af klyngemødet.

2 timers tværsektorielt samarbejdsmøde.

Datagrundlag

Spørgeskema til alle deltagere fra klyngen før mødet.

Data fra Præhospitalet om deres aktivitet:

    • Antal patienttransporter i klyngen.
    • Fordeling af hastetyper i rekvirering i klyngen.
    • Fordeling mellem 112 opkald, vagtlæge og egen læge.
    • Kategorier for rekvirering.
    • Færdigbehandlede patienter.

Formål med klyngepakken

At der optimeres på samarbejdet mellem praktiserende læger og Præhospitalet. Dette forsøges via:

    • At lægerne via oplæg fra Præhospitalet får endnu bedre kendskab til forskellige typer patienttransporter og hastegrader samt rekvirering heraf.
    • At lægerne via oplæg fra Præhospitalet får endnu bedre kendskab til Præhospitalets forudsætninger og arbejdsbetingelser i forbindelse med rekvirering og udførsel af patienttransporter.
    • At lægerne ser og reflekterer over data på nuværende brug af patienttransporter og hastegrader mm.
    • At Præhospitalet via udveksling af klyngemedlemmernes erfaringer med samarbejdet med Præhospitalet får endnu bedre kendskab til praktiserendes lægers forudsætninger og arbejdsbetingelser i forbindelse med rekvirering af patienttransporter.

Før mødet

Arbejde for mødeleder i klyngen:

  1. Klyngepakken bestilles via MidtKraft.dk ved at skrive til klynger@rm.dk. Klyngeteamet formidler kontakt til Præhospitalet og dato fastlægges.
  2. Kort online formøde – forventningsafstemning med repræsentant fra Præhospitalet. Evt. bestilling af ambulance til at komme efter mødet.
  3. Praktisk planlægning af møde.
  4. Klyngekoordinator/bestiller af klyngepakken modtager følgende materiale og information på mail:
  1. Ønsker til ændringer i spørgeskema, note ark og evalueringsskema aftales med klyngeteamet.
  2. Sende mailadresser på klyngens medlemmer til klyngeteamet, så klyngeteamet kan sende spørgeskemaer ud.
  3. Mødeleder og repræsentant fra Præhospitalet modtager minimum 1 uge før mødedato:
    • Opdaterede dias med svar på spørgeskemaer og data
    • Svar på spørgeskemaer

Mødeleder modtager derudover:

    • Oversigt over anonymiserede lægehuse til individuel formidling
    • Note ark (bilag 3)
    • Udkast evalueringsskema (bilag 4)

Under mødet

Arbejde for mødeleder i klyngen:

    • Vært og ordstyrer.
    • Fremlæggelse af tilsendte dias i samarbejde med repræsentant fra Præhospitalet.

Metode:

    • Oplæg ved repræsentant fra Præhospitalet.
    • Korte oplæg med svar på spørgeskemaer og data ved mødeleder fra klyngen.
    • Tværsektoriel dialog mhp. øget kendskab til hinanden.
    • Refleksion og dialog om konkrete forbedringstiltag indenfor de eksisterende rammer.

Efter mødet

Følge op på arbejdsgangene i eget lægehus og evt. forbedre arbejdsgangene. 

Evt. nyt datatræk og spørgeskema om fx. 1 år.

Har I spørgsmål eller ønsker til klyngepakken?

Kontakt klyngeteamet i MidtKraft: sundhed.klynger@rm.dk